Vedtaget på generalforsamlingen 10. april 2025
§ 1 Foreningens navn, hjemsted og CVR-nr.
Stk. 1 Foreningens navn er Idræt & Samvær I.F.
Stk. 2 Foreningen blev stiftet den 14. april 1980 under navnet Idræt & Samvær af LO og Næstved Kommune.
Den 20. april 1995 blev navnet ændret til det nuværende Idræt & Samvær I.F.
Fra 2012 blev foreningen overdraget til medlemmerne.
Stk. 3 Foreningens hjemsted er Næstved Kommune.
Stk. 4 Foreningens CVR-nr. er 34519307.
§ 2 Formål og medlemskab
Stk. 1 Formål
Foreningens formål er at fremme sundhed, trivsel og fællesskab ved idrætsudøvelse for det enkelte medlem og foreningen som helhed.
Det handler først og fremmest om, at deltagerne skal opleve sjov motion sammen med andre voksne.
Logo: Idræt & Samvær IF – motion gør glad.
Stk. 2 Medlemskab
Personer, der kan og har interesse i at deltage i foreningens aktiviteter, kan optages som medlemmer.
Der optages støttemedlemmer, som kan deltage i sociale aktiviteter og arbejdsgrupper, men som ikke er valgbare og ikke har stemmeret.
Stk. 3 Indmeldelse
Indmeldelse sker via foreningens indmeldelsesblanket, som udleveres af formand eller kasserer.
Medlemskab er gyldigt, når kontingent for den gældende sæson er betalt.
Medlemskabet er etårigt og gælder fra første mandag i september. Det skal fornys hvert år i september.
Stk. 4 Udmeldelse
Udmeldelse kan ske ved udgangen af en sæson/kontingentperiode.
Indbetalt kontingent refunderes ikke.
Stk. 5 Kontingenter
Kontingenter godkendes årligt på generalforsamlingen.
Foreningen arbejder med fire kontingenttyper:
Sæsonkontingent
Efterårskontingent
Forårskontingent
Støttemedlemskontingent
Aktiviteter med deltagerbegrænsning kan have et ekstra bruger-/deltagerbetalings-tillæg.
Betalingsfristen er 14 dage efter indmeldelse – gælder også for eventuelle tillæg.
Stk. 6 Udelukkelse
Et medlem kan udelukkes ved manglende betaling, overtrædelse af vedtægter eller handlinger til skade for foreningen.
Bestyrelsen træffer beslutning om udelukkelse, som kan være tidsbestemt eller permanent.
Det udelukkede medlem kan kræve sagen behandlet på førstkommende bestyrelsesmøde.
§ 3 Generalforsamling
Stk. 1 Myndighed
Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed og afholdes én gang årligt i april.
Stk. 2 Indkaldelse
Indkaldelse sker med mindst 3 ugers varsel og foreløbig dagsorden.
Opslag laves i Idrætscentret i HG og svømmehallerne (hvis muligt) samt på foreningens Facebook-side.
Indkaldelse kan udleveres på forespørgsel hos bestyrelsen.
Stk. 3 Forslag
Forslag skal være bestyrelsen i hænde senest 14 dage før generalforsamlingen.
Herefter offentliggøres den endelige dagsorden.
Stk. 4 Afstemninger
Møde- og stemmeberettigede er alle betalende, aktive medlemmer.
Stemmer afgives ved personligt fremmøde.
Afstemninger foregår ved håndsoprækning, medmindre et medlem kræver skriftlig afstemning.
Ved personvalg med flere kandidater end poster, foretages altid skriftlig afstemning.
To stemmetællere vælges blandt medlemmerne.
Stk. 5 Valg
Ulige år: 3 bestyrelsesmedlemmer, 1 suppleant og 1 intern bilagskontrollant + suppleant.
Lige år: 4 bestyrelsesmedlemmer, 1 suppleant og 1 intern bilagskontrollant + suppleant.
Bestyrelsen konstituerer sig selv:
Formand og sekretær i ulige år.
Kasserer og næstformand i lige år.
Stk. 6 Beslutninger
Beslutninger træffes med simpelt flertal.
Vedtægtsændringer kræver 2/3 flertal af de fremmødte.
Stk. 7 Dirigent
Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der ikke er medlem af bestyrelsen.
Stk. 8 Dagsorden
Velkomst ved formanden
Valg af dirigent
Valg af 2 stemmetællere
Valg af referent
Formandens beretning og godkendelse
Regnskabsaflæggelse ved kasserer og godkendelse
Fastlæggelse af kontingenter og brugerbetaling
Godkendelse af budget for næste år
Behandling af indkomne forslag
Valg til bestyrelsen og suppleant
Valg af bilagskontrollant og suppleant
Eventuelt
§ 4 Ekstraordinær generalforsamling
Stk. 1 Indkaldelse
Kan afholdes, hvis bestyrelsen beslutter det, eller hvis 1/3 af medlemmerne fremsender skriftlig, begrundet anmodning.
Afholdes senest 4 uger efter anmodningen er modtaget.
Stk. 2 Dagsorden
Valg af dirigent
Valg af referent
Valg af 2 stemmetællere
Behandling af indkomne forslag
§ 5 Foreningens daglige ledelse
Stk. 1 Ledelse
Bestyrelsen varetager foreningens daglige ledelse. Suppleanter kan deltage med suppleanters rettigheder.
Stk. 2 Bestyrelsen
Består af 7 medlemmer: formand, kasserer, sekretær, næstformand og 3 medlemmer samt 2 suppleanter.
Stk. 3 Konstituering
Bestyrelsen konstituerer sig senest 14 dage efter nyvalg og fastsætter sin egen forretningsorden.
Bestyrelsen kan nedsætte udvalg og ad hoc-grupper.
Tiltag offentliggøres på opslagstavler og Facebook.
Stk. 4 Møder
Formanden (eller den, han/hun delegerer til) indkalder til møder med dagsorden.
Bestyrelsesmøde kan også indkaldes af 4 medlemmer, og skal i så fald afholdes inden 2 uger.
Stk. 5 Beslutningsdygtighed
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 5 medlemmer er til stede.
Suppleanter har taleret, men ikke stemmeret.
Stk. 6 Gaveregulativ
Bestyrelsen fastlægger et gaveregulativ.
§ 6 Økonomi, regnskab og intern revision
Stk. 1 Regnskabsår
Foreningens regnskabsår følger kalenderåret.
Bestyrelsen er ansvarlig for budget og regnskab overfor generalforsamlingen.
Stk. 2 Revision
Regnskabet føres af kassereren og skal forelægges bilagskontrollen en gang årligt inden generalforsamlingen.
Bilagskontrollen kan til enhver tid kræve kasseeftersyn.
Det reviderede regnskab fremlægges og godkendes på generalforsamlingen.
Budget for næste sæson fremlægges til godkendelse.
Stk. 3 Medlemsregister
Kassereren fører medlemsregisteret og forestår opkrævning af kontingenter og brugerbetaling.
§ 7 Forpligtelser og ansvar
Stk. 1 Forpligtelser
Foreningens medlemmer og bestyrelse hæfter ikke personligt for foreningens forpligtelser.
Stk. 2 Økonomi
Medlemmer har ingen økonomisk forpligtelse udover kontingent og eventuelle deltagerbetalinger.
Stk. 3 Formue
Medlemmer har ikke krav på foreningens formue eller udbytte.
Stk. 4 Skader
Foreningen, bestyrelsen og instruktører kan ikke drages til ansvar for skader/uheld i forbindelse med aktiviteter.
Deltagelse sker på eget ansvar, hvilket fremgår af indmeldelsesblanketten.
Stk. 5 Forsikring
Bestyrelsen, instruktører og frivillige er dækket gennem foreningens medlemskab af DGI.
§ 8 Foreningens materiel
Stk. 1 Besiddelser
Alt indkøbt eller doneret materiel tilhører foreningen, så længe den eksisterer.
§ 9 Tegningsret og hæftelse
Stk. 1 Tegningsret
Foreningen tegnes udadtil af formanden og mindst ét bestyrelsesmedlem.
Stk. 2 Formue
Kassereren varetager foreningens formue, inkl. betalinger og opkrævning.
Bestyrelsen kan give skriftlig fuldmagt til kassereren til at disponere over konti.
Stk. 3 Lån og kredit
Optagelse af lån, kredit eller pantsætning af materiel kræver samtykke fra hele bestyrelsen.
Stk. 4 Hæftelse
Ingen medlemmer eller bestyrelse hæfter personligt for foreningens forpligtelser.
§ 10 Vedtægter
Stk. 1 Beslutningsflertal
Ændringer kræver 2/3 flertal blandt de fremmødte medlemmer.
Stk. 2 Ikrafttræden
Ændringer træder i kraft straks efter vedtagelsen.
§ 11 Opløsning
Stk. 1 Procedure
Foreningen kan kun opløses ved 2/3 flertal på to på hinanden følgende ekstraordinære generalforsamlinger.
På den første skal 2/3 af medlemmerne være til stede.
Stk. 2 Forpligtelser
Bestyrelsen varetager foreningens interesser indtil endelig afvikling.
Stk. 3 Overdragelser
Ved opløsning tilfalder midler og materiel idrætsarbejdet i Næstved Kommune.
Stk. 4 De facto
Hvis opløsning efter vedtægterne ikke er praktisk mulig, kan bestyrelsen træffe beslutning jf. stk. 2 og 3.
Stk. 5 Ikrafttræden
Opløsningen træder i kraft den dag, den vedtages.
§ 12 Vedtagelse
Stk. 1 Således vedtaget på generalforsamlingen den 10. april 2025.
Stk. 2 Underskrives af referent og dirigent.